SLIEDRECHT – Bij een treinongeluk tussen twee personentreinen bij Station Sliedrecht zijn meerdere passagiers om het leven gekomen. Een trein botste op een andere trein, die stilstond bij het perron. De aanstormende locomotief verpulverde meerdere houten treinstellen en kwam op z’n kant naast het spoor te liggen.
Het ongeluk gebeurde rond half zeven vanavond. Een stoptrein richting Dordrecht stond te wachten bij een van de perrons. Een tweede trein, afkomstig uit Leerdam, kwam door nog onbekende oorzaak op het spoor met de stoptrein terecht en boorde met hoge snelheid zich in de achterste wagons.
Ravage
De ravage was enorm. De stoomlocomotief reed nog ongeveer honderd meter door, voordat het ontspoorde. De houten wagons werden in elkaar gedrukt, alsof ze van papier waren. De meeste slachtoffers zaten in de stoptrein.
Een van de treinstellen vloog daarna in brand. De oranje gloed van het vuur was in heel Sliedrecht te zien.
Twee leden van de EHBO zagen het ongeluk gebeuren en waarschuwden de brandweer en het Rode Kruis. De gewonden zijn eerst opgevangen in de wachtruimte van het station. De mensen die meer zorg nodig hadden, zijn overgebracht naar het Groene Kruis Ziekenhuis. Omdat ze daar de stroom aan gewonden niet aankunnen is er later op de avond een noodhospitaal geopend in een gymnastiekzaal aan de Kerkbuurt.
Dit artikel gaat verder onder deze advertentie
Zoeken in het donker
De reddingswerkzaamheden worden bemoeilijkt door de verduisteringsvoorschriften. Nu het oorlog is, is het niet toegestaan om lichten te gebruiken. Ondanks de bijzondere omstandigheden, stonden de Duitsers het niet toe dat er alsnog lichten ontstoken werden.
Het brandende treinstel werd niet geblust, omdat het vuur voor het enige licht zorgde, dat reddings- en bergingswerkzaamheden mogelijk maakte. De verwachting is dat als die werkzaamheden zijn afgerond, de brandweer alsnog het vuur gaat blussen.
Over het aantal slachtoffers is nog niets bekend. Er wordt alleen gesproken over ‘meerdere mensenlevens’.
Hoe ging het verder?
Bij de ramp kwamen achttien mensen om het leven. Daarnaast raakten 61 mensen gewond.
Het ongeluk is veroorzaakt doordat een van de wissels verkeerd stond afgesteld. Er wordt gesproken over ‘gebrekkige communicatie’. Een van de seinen gaf aan dat het spoor ‘veilig’ was, maar dat was niet het geval.
Op maandag 27 november 2017 wordt bij het station Sliedrecht een gedenkteken onthuld voor de slachtoffers van de treinramp, 75 jaar eerder.
Opvallend
In vrijwel alle kranten van 28 november werd de treinramp bij Sliedrecht gemeld. Maar meer dan drie alinea’s waren het niet. Op zich vreemd, voor een ongeluk waarbij 18 doden vielen. Ook de volgende dagen was er niets meer terug te vinden over het ongeluk. Wat de precieze reden daarvoor is, is niet duidelijk, maar mogelijk speelt de oorlog een rol.
Treinongelukken in Nederland
De treinramp in Sliedrecht vinden we terug in het vervelende lijstje met de ongelukken met de meeste dodelijke slachtoffers. Bovenaan staat de treinramp bij Harmelen, in de provincie Utrecht. Daar botsten op 8 januari 1962 twee treinen op elkaar. Gekeken naar het aantal slachtoffers dat viel in Sliedrecht, staat deze treinramp op de vierde plek.
- Harmelen (8-1-1962) – 93 doden
- Weesp (13-9-1918) – 41 doden
- Schiedam (4-5-1976) – 24 doden
- Sliedrecht (27-11-1942) – 18 doden
- Ranum (16-10-1940) – 13 doden
Bronnen:
Wikipedia – Treinramp bij Sliedrecht
Sliedrecht24 – Terug naar toen: het grote treinongeluk bij Sliedrecht
Historische Vereniging Sliedrecht – De Geschiedenis van Sliedrecht (26) – De Oorlogsjaren
Dordrechtsche Courant (28-11-1942) – Ernstig spoorwegongeluk
Met dank aan de Historische Vereniging Sliedrecht voor het beschikbaar stellen van het beeldmateriaal
Tekst: Dave Datema
Gepubliceerd op: 27 november 2017
Verhaalnummer: 101