ROTTERDAM – Met bijna militaire precisie is vandaag de Tweede Van Brienenoordbrug op zijn nieuwe plek gevaren. Onder het toeziend oog van vele duizenden belangstellenden werd de brug van Zwijndrecht naar de nieuwe plek gesleept.
De klus nam ongeveer 24 uur in beslag en werd door de betrokkenen ‘het transport van de eeuw’ genoemd. Toch was het transport zonder problemen verlopen.
Het transport, 300 meter lang en 45 meter hoog, vertrok gisteren rond 11 uur in de ochtend van Grootint in Zwijndrecht. Van daaruit ging het transport over de Oude Maas richting Rotterdam over vervolgens langs het centrum van Rotterdam richting de andere Van Brienenoordbrug te varen, om net ten westen te blijven liggen.
Een rechtstreekse route was niet mogelijk, omdat de stadsbrug bij Dordrecht een onpasseerbaar obstakel bleek te zijn.
Een uitbreiding van de brug is nodig, omdat de ene brug (zesbaans, drie in elke richting) niet meer het verkeer tijdens de spits aan kan. Ook is de brug nu ruim 25 jaar oud en hard aan onderhoud toe
Preciesiewerk
Met een hoogte van 45 meter was het een precisiewerk om de brug, voortgetrokken door de Smit Siberië en de Smit Polen, langs sommige plekken te krijgen. Af en toe, bijvoorbeeld bij de Spijkenisserbrug en de Botlekbrug was de speling minder dan een meter (Spijkenisserbrug: 78 centimeter, Botlekbrug: 60 centimeter). Bij de Koninginnebrug (‘de Hef’) was het zelfs nog minder.
Zeker op de plek van ‘de Hef’ is de belangstelling van het publiek groot, ondanks dat het transport in het midden van de nacht passeert. “Hier zijn vakmensen aan het werk”, vertelt een toeschouwer aan de verslaggever van Trouw.
De mensen langs de kant zijn erg onder de indruk, als het schip de Koninginnebrug passeert zonder het aan te raken. Als het transport het laatste obstakel is gepasseerd ontstaat er een spontaan applaus vanuit het publiek.
Het is opmerkelijk druk langs de route en kroegen hebben zelfs van burgemeester Peper toestemming gekregen om ’s nachts open te blijven. Voor de rijdende patatkraam van ‘Henk Patat’ staat zelfs een lange rij, als de brug is gepasseerd (het is op dat moment half drie geweest).
Pas na een uur keert de rust weer terug op het Noordereiland, alhoewel een deel van het publiek is doorgereden richting het oosten, om de brug nog een keer te zien.
Dit artikel gaat verder onder deze advertentie
Afronding
De komende dagen wordt de brug een paar meter opgetild om maandag of dinsdag op de pijlers gezet te worden. Volgende week zaterdag is de hele operatie afgerond.
In mei volgend jaar wordt de brug in gebruik genomen. Het verkeer wordt dan in zijn geheel over de nieuwe brug geleid. De oude brug wordt daarna gerenoveerd. Pas in 1991 of 1992 wordt de situatie dusdanig aangepast dat beide bruggen in gebruik worden genomen.
Hoe ging het verder?
Op 1 mei 1990 wordt de tweede Van Brienenoordbrug in gebruik genomen.
Bronnen:
NRC Handelsblad – 17-02-1989 – Varende brug trekt vele duizenden
De Telegraaf – 18-02-1989 – Massale drukte voor nieuwe brug
Trouw – 18-02-1989 – Heel Rotterdam benijdt de eenzame man op de brugboog
Auteur: Dave Datema
Gepubliceerd op: 16-02-2019
Verhaalnummer: 85