Rotterdam – Geheel ongepland is vanavond het nieuwe vliegveld Zestienhoven bij Rotterdam ingewijd. Het duurt nog vier weken voordat de officiële opening plaatsvindt, maar dat hield een Deense piloot van een eenmotorig sportvliegtuig niet tegen om als eerste te landen op de Rotterdamse luchthaven.
De Deense piloot had geen idee dat het vliegveld van Rotterdam nog niet in gebruik was. Voor zijn vertrek, vanuit het Franse Calais, had hij gevraagd of er bij Rotterdam geland kon worden.
“In Calais informeerde ik naar het vliegveld in Rotterdam. Men bevestigde daar, dat er een uitstekend vliegveld bij deze havenstad was. Waar? Dát wist men niet precies. Ik wimpelde een verder gesprek af. Ach, zo’n vliegveld vind je snel genoeg. Tenslotte zijn zowel mijn vrouw als ik ervaren piloten” (S. Grum-Schwansen, Het Vrije Volk, 08-09-1956)
Paniek
Maar zo koeltjes als de 38-jarige Deense piloot overkwam, zo groot was de paniek onder het personeel dat op de luchthaven aanwezig was. Er werd nog volop gewerkt. Ook de verkeerstoren was nog niet in gebruik.
Pogingen van Grum-Schwansen om de verkeerstoren te pakken te krijgen lukten dan ook niet. Op Schiphol hoorde medewerkers de boodschap van de Deense piloot. Antwoorden lukte echter niet. Daarom moest Rotterdam gewaarschuwd worden.
Tot verbazing van de aanwezige mensen in de verkeerstoren in aanbouw, begon plots de telex te ratelen:
“Een vliegtuig is naar u onderweg. Het zal landen. Neemt maatregelen” (Telex van Schiphol aan Zestienhoven, Het Vrije Volk, 08-09-1956)
Maar ook de landingsbaan was nog niet klaar om een toestel te ontvangen. Werklui renden de baan op om daar paaltjes weg te halen, die er nog stonden voor de bouw. Binnen een half uur moest de baan helemaal vrij zijn.
Ook de brandweer werd gewaarschuwd en op een auto werd een grote ‘T’ gezet, gemaakt van houten balken. Die letter gaf aan waar het toestel moest landen. De landing verliep verder zonder problemen.
Tekst en uitleg
De adjunct-directeur van gemeentewerken, Ir. J.D. Quack, verwelkomde de twee inzittenden van het toestel.
“Ik heet u welkom. U bent de eerste piloot, die op de nieuwe Luchthaven Rotterdam geland is. Maar vertelt u eens…” (Ir. J.D. Quack, Het Vrije Volk, 08-09-1956)
Vervolgens vertelde de Deen het verhaal dat hem was verteld dat het vliegveld al open was. Vervolgens ging hij naar het Hotel Atlanta, om daar ook tekst en uitleg te geven aan de douane.
Na afloop vertelde Grum-Schwansen dat het nieuwe vliegveld van Rotterdam een stuk groter is dan dat in Kopenhagen. Verder noemde hij het een eer dat hij als eerste op het vliegveld is geland.
[column size=one_third position=first ]Hoe ging het verder?
Een dag na de onverwachte landing ging de Deen en zijn vrouw er weer vandoor. Hij was de eerste piloot die landde op het vliegveld. Zijn vrouw (ook pilote) was de eerste piloot die opsteeg vanaf Zestienhoven.
De adjunct-directeur van gemeentewerken, die Grum-Schwansen ontving, zwaaide hem ook weer uit. Volgens Het Vrije Volk van 10 september 1956 was er behoorlijk wat publiek op de gebeurtenis is afgekomen.
Er ontstaat dan wat commotie. Kort voor het opstijgen van de Deen komt plots een tweede sportvliegtuigje naar Zestienhoven. Die doet zijn landingsgestel uit, maar landt uiteindelijk niet.
Ruim een week later, op 17 september 1956, landt er weer een vliegtuig op de luchthaven, maar dan is het wel gepland. Het gaat om de eerste proeflanding, van de Britse luchtvaartmaatschappij Morton Air Services. Dit wordt door de autoriteiten gezien als de eerste officiële landing op Zestienhoven.
[/column]
[column size=one_third position=middle ]Op het moment dat het toestel van Morton landt in Rotterdam, zijn alle werkzaamheden afgerond.
Op 1 oktober 1956 wordt het vliegveld officieel geopend. Ook dit keer is er sprake van veel publiek (zie foto onder).
Al binnen een paar jaar blijkt dat de landingsbaan van Zestienhoven te kort is en dat er uitbreidingsplannen moeten worden gemaakt. Dat is nogal omstreden, want bij de aanleg van Zestienhoven was besloten dat de baan niet te groot mocht worden, om geen serieuze concurrent van Schiphol te worden.
Maar bij de aanleg van de 1300 meter landingsbaan, zijn er aan het uiteinde veel meer betonplaten geplaatst. Daar bovenop kwam gras. Toen de toestemming kwam voor een langere start- en landingsbaan, vonden arbeiders ‘plotseling’ de betonplaten.
[/column]
[column size=one_third position=last ]Bronnen:
Het Vrije Volk – 08-09-1956 – Zestienhoven – niet niet klaar – toch al ingewijd
Het Parool – 08-09-1956 – Deen landt op vliegveld dat er nog niet is
Nieuwsblad van het Noorden – 08-09-1956 – Rotterdamse luchthaven onofficieel ingewijd
Het Vrije Volk – 10-09-1956 – De Deen is weer weg
Het Vrije Volk – 15-09-1956 – Maandag: eerste ‘officiële proef’ op luchtaven
RTV Rijnmond – 26-08-2016 – Vergeten Verhalen: Vliegveld Zestienhoven
Met dank aan: Marcia Tap, RTV Rijnmond
Auteur: Dave Datema
Gepubliceerd op: 03-11-2018
Verhaalnummer: 106
[/column]