ROTTERDAM – De allereerste interland in het splinternieuwe Stadion Feijenoord heeft geleid tot een verkeerschaos van ongekende omvang. Het verkeer in Rotterdam stond in vrijwel de hele stad urenlang stil. Auto’s stonden op sommige plekken rijen dik naast elkaar, waardoor duizenden mensen soms meer dan een uur te laat kwamen voor de wedstrijd tegen België. Oranje won de wedstrijd met 1-0.
Toch was na afloop niet het doelpunt van Leen Vente (Feijenoord) het onderwerp van gesprek. Iedereen had het over de (voorspelde) verkeerschaos. Er werd gewezen op de grote mensenmassa die (met de auto) vanuit het centrum via de Maasbrug naar de zuidoever moest. Mensen die problemen voorspelden, kregen gelijk.
Bij de Willemsbrug over de Maas was maar één rijstrook beschikbaar voor de tienduizenden auto’s die naar het stadion wilden. Achter die flessenhals stond het verkeer rijendik opgesteld. Ter hoogte van de Westzeedijk stonden de auto’s met meerdere rijen naast elkaar, volgens een verslaggever van de Haagsche Courant.
“De automobilisten reden bijvoorbeeld op de Westzeedijk in 8 rijen dik, doch op de bruggen werd alles in één rij geperst, zoodat hierdoor wel verwarring moest ontstaan.”
( Haagsche Courant, 03-05-1937 )
Maar ook op Zuid werd het er niet beter op. Veel mensen kozen eieren voor hun geld en liepen de laatste kilometers naar het stadion. Anderen, de volhouders, kwamen soms meer dan drie kwartier te laat voor het begin van de wedstrijd. Het begin werd sowieso een kwartier uitgesteld, omdat ook de Belgische tegenstander vast stond in het verkeer.
Bij het stadion probeerden verkeersagenten alles in goede banen te leiden. Dat leek goed te gaan, tot het moment dat het aanvangstijdstip van de wedstrijd steeds dichterbij kwam. Op de Kreekweg zouden mensen toen hun auto simpelweg op straat hebben laten staan, om vervolgens naar het stadion te rennen. Van goedwillende politiemensen werd niets meer aangetrokken.
Dit artikel gaat verder onder deze advertentie
Schuldvraag
Hoe kon dit zo misgaan? Bij de opening van het stadion in maart, met de wedstrijd tegen Beerschot, is alles goed verlopen. Maar toen zaten er maar 37.000 mensen in het stadion en was er nadrukkelijk opgeroepen om niet met de auto naar het stadion te komen.
Ook nu kwamen veel mensen met fiets, tram of lopend naar het stadion, maar de politie gokt dat ongeveer 40.000 mensen alsnog met de auto richting het stadion gingen. En daar was vooral de Maasbrug niet op berekend.
De stadiondirectie vraagt zich ondertussen af of het publiek ook niet meer had kunnen doen om de problemen te voorkomen.
“Men moet niet rustig op den Coolsingel gaan eten en dan om twee uur vertrekken, als om drie uur de wedstijd begint”
(Dhr. Hylkema van N.V. Stadion Feijenoord tegen het Volksdagblad)
Ook was er veel kritiek op de aanwezigheid van de trams, die ongestoord duizenden mensen konden afleveren bij het stadion. Maar het zorgde er wel voor dat de Maasbrug minder toegankelijk was voor het autoverkeer.
Consequenties
De conclusie dat de vuurdoop voor het Feijenoord-stadion mislukt is, wordt breed gedragen. Zolang er niet een tweede oeververbinding is, zoals de geplande Maastunnel, lijken topwedstrijden niet in De Kuip gespeeld te kunnen worden.
De Haagsche Courant denkt dat de KNVB zich toch ook wel een keer achter de oren zal krabben bij het toewijzen van interlands aan Rotterdam. Dat is spijtig, want de wedstrijd tegen België was de eerste interland in Rotterdam sinds 1909.
Er zijn inmiddels voorstellen gedaan om de problemen in de toekomst te verhelpen. Dan moet er tijdens de oefenwedstijd tegen het grote Engelse Arsenal de chaos in ieder geval minder groot zijn.
Hoe ging het verder?
De KNVB ging niet mee in de roep van sommige kranten om geen interlands meer toe te wijzen aan Rotterda. In het najaar werd de WK-kwalificatiewedstrijd tegen Luxemburg met 4-0 gewonnen in De Kuip. Weer een paar maanden later kwamen de Belgen weer naar Rotterdam. Dit keer verloren ze met 7-2.
De verkeersproblemen waren vrij snel verdwenen. Er kwam meer ruimte voor auto’s op de Maasbrug, voorafgaand aan de wedstijd. Ook gingen er meer auto-pontjes varen om de mensen naar de andere kant te brengen. Doorgaand verkeer werd geweerd.
Mogelijk anticipeerde de bezoekers van het stadion ook op de problemen voorafgaand aan Nederland – België en gingen er minder mensen met de auto naar het stadion, dat valt niet te controleren.
Twee weken later speelde Feijenoord een competitiewedstrijd tegen Go Ahead uit Deventer. Toen waren de verkeersproblemen al veel minder groot. Rondom de wedstrijd tegen Arsenal zijn er zelfs helemaal geen problemen meer.
Bronnen:
“De Telegraaf“. Amsterdam, 03-05-1937
“Het volksdagblad : dagblad voor Nederland“. Amsterdam, 03-05-1937, p. 1.
Tekst: Dave Datema en Allard Schellens
Gepubliceerd op: 01 oktober 2017
Verhaalnummer: 08