ROTTERDAM – De Erasmusbrug in het centrum van Rotterdam is per direct voor al het verkeer gesloten, nadat de brug begon te trillen door de wind. Meerdere mensen die op dat moment op de brug liepen zijn van de brug gevlucht. Toch liepen die mensen geen gevaar, zegt de gemeente Rotterdam.

Door de zuidwestenwind, kracht 6 tot 7, begonnen de tuien van de nieuwe brug te trillen. “Het lijkt wel een gitaar”, zei Radio Rijnmond-verslaggever Jack Kerklaan lacherig. Toch benadrukt de gemeente dat er geen schade is aan de brug en dat er geen instortingsgevaar is.

In de dagvantoen-podcast was er een terugblik op de ‘kinderziektes’ van de Erasmusbrug. Vanaf 17:00

Aanvankelijk bestond de angst dat de brug in zijn geheel was losgeraakt, maar dat was niet het geval. Door de bewegende tuien bewoog het brugdek deels mee en dat was te voelen. “Het is een geïntegreerd geheel. Als iets begint te trillen, trilt alles mee”, zegt H. Dieterman van de TU Delft over de brug in Trouw. “Alle bruggen schommelen, dat hoort zo, maar het moet niet te erg worden. Op een brug die te erg schudt, voelen mensen zich niet meer veilig. Ook slijt de brug harder.”

Inmiddels zijn de klapperende tuien met nylon touwen vastgemaakt om het zwiepen tegen te gaan. Ook is gemeentewerken een inspectie begonnen. Een uur na de sluiting mochten de schepen weer onder de brug door. Wanneer het wegverkeer weer van de brug gebruik kan maken is niet duidelijk.

Schokdempers

Volgens ingenieur Hardenberg, die toezicht hield bij de bouw van de Willemsbrug, eind jaren ’70, zegt in Trouw dat er wel noodplannen klaarlagen voor als de kabels zouden gaan trillen, maar dat die noodplannen nooit zijn gebruikt. “Ze hebben de tuien onderling verbonden”, legt hij uit in de krant. “Dat dempt de trillingen. In Frankrijk hebben ze op een grote hangbrug over de Seine ook later schokdemers geplaatst.

De verwachting is dat de schokdempers van de tuien nog niet strak genoeg zijn afgesteld, maar dat is niet zeker.



Eerdere problemen

De sluiting van de brug komt precies twee maanden na de opening door Koningin Beatrix. Sindsdien zijn er meer problemen geweest, zoals loslatend asfalt op de brug en problemen met de slagbomen. Sindsdien heeft de brug onder Rotterdammer het predikaat ‘zorgenkindje’ gekregen en de problemen van vandaag zullen daarbij niet helpen.

De Erasmusbrug kostte 365 miljoen gulden en werd in ongeveer een jaar gebouwd.


Hoe ging het verder?

Later bleek dat de pyloon, het brugdek en de puien nooit zijn getest in een windtunnel.

De trilling in de tuien werd veroorzaakt door de regen. Door het laagje water dat op de tuien zat begonnen de tuien te resoneren in de wind.

Om de trillingen te dempen zijn nieuwe schokdempers geplaatst.

Bronnen:

Radio Rijnmond – 04-11-1996 – Post in de Middag

Trouw – 05-11-1996 – Bouwers geloven niet dat Erasmusbrug op instorten staat

De Volkskrant – 05-11-1996 – Erasmusbrug kan niet tegen fikse bries

De Volkskrant – 06-11-1996 – ‘Zwabberen van Erasmusbrug is doodnormaal’

Trouw – 07-11-1996 – Erasmusbrug slachtoffer van blinde vlek ontwerpers

Auteur: Dave Datema

Gepubliceerd op: 04-11-2021

Verhaalnummer: 241