ROTTERDAM – Koningin Beatrix heeft in het centrum van Rotterdam officieel de nieuwe Erasmusbrug in gebruik genomen. Op het midden van de brug knoopte ze twee groen-witte linten aan elkaar. Groen en Wit zijn de kleuren van Rotterdam.

De koningin werd begeleid door minister Dijkstal van Binnenlandse Zaken en burgemeester Peper van Rotterdam. “Rotterdam en de Rotterdammers zijn door de Erasmusbrug voor altijd bij elkaar gebracht”, liet Peper aan de aanwezige journalisten weten.

Peper is uitermate te spreken over de nieuwe verbinding tussen de Kop van Zuid en de Leuvehaven. Hij vergeleek de elegantie van de nieuwe brug met die van Marlène Dietrich.

De opening van de brug is het hoogtepunt van de Wereldhavendagen. Wibi Soerjadi speelde een speciaal gecomponeerde Erasmus-suite. Ook vloog er een speciale Boeing 767 over de nieuwe brug. Tramconducteur Kees van der Stel kreeg de eer om als eerste een rit te maken over de brug. De koningin was een van de passagiers.

Het verkeer zal nog even geduld moeten hebben, voordat ze gebruik kunnen maken van de brug. Pas komende maandag mogen de eerste voertuigen over de brug heen. In de tussentijd worden op het beweegbare brugdek een film vertoond, vindt er een dansfeest plaats op de brug en is er een lampionnenoptocht.

Het hele feest kost de gemeente drie miljoen gulden. Het moet het debacle rondom het mislukte feestjaar Rotterdam-650 weer een beetje naar de vergetelheid drukken. 

Dit artikel gaat verder na deze advertentie



Brug

De verbinding tussen het centrum van werd negen jaar geleden voor het eerst ingetekend in de plannen van de gemeente. Toen was er al sprake van een brug met één pyloon tussen de Kop van Zuid en het centrum. 

Lees verder: Rotterdam krijgt klein Manhattan de Maas

Maarten Struijs kwam met het eerste ontwerp, dat zo’n 325 miljoen gulden moest kosten. Drie jaar later werden architecten Ben van Berkel en Wim Quist bij het project betrokken, die aan de slag gingen met ontwerpen. Het ontwerp van Van Berkel, een tuibrug met een knikte pyloon, kreeg veel bijval, maar was met 365 miljoen gulden wel een stuk duurder. 

Struijs uitte daarna in de media zijn kritiek op het ontwerp van collega Van Berkel. In een interview in de Volkskracht zei Struijs dat het Van Berkel-ontwerp teveel zou lijken op de Alamillobrug in Sevilla. 

Toch koos de Rotterdamse gemeenteraad eind 1991 voor het ontwerp van Van Berkel. 

De brug werd in Vlissingen gebouwd. Vier jaar later werd de pyloon verscheept naar Rotterdam. Het wegdek lag er toen al grotendeels.

De brug is achthonderd meter lang en heeft een beweegbaar deel dat 89 meter lang is. De pyloon is 139 meter hoog. Door zijn geknakte vorm kreeg de brug al vrij snel de bijnaam ‘de Zwaan’ van de Rotterdammers.


Hoe ging het verder?

De brug bleek wel wat kinderziektes te hebben. Nog geen twee maanden later ging de brug dicht, omdat de brug bij windkracht zes begon te slingeren. Het leverde de brug de minder rooskleurige bijnaam ‘Parkingsonbrug’ op. Tijdens de eerstvolgende Dance Parade moest de muziek op de brug zachter, om de trillingen te beperken. 

De trillingen werden veroorzaakt bij regenachtig weer. De wind had invloed op regendruppels die op de tuien zaten. In 1997 werden speciale dempers gemonteerd aan de tuien.

Bronnen:

Nieuwsblad Transport – Wereldhavendagen en opening erasmusbrug een groot feest

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *