ROTTERDAM – Voor het eerst is in de Rotterdamse geschiedenis iemand om het leven gekomen bij een vliegtuigongeluk. De vrouw uit Deventer zat in een KLM-toestel met vijf anderen en stortte neer in het water, net na de start vanaf het vliegveld Waalhaven. De vijf anderen konden wel gered worden.

De Fokker F-3 H-NABR ging om drie uur de lucht in voor een vlucht boven Rotterdam. Het Fokkertoestel begon direct na de start te zakken tot een gevaarlijke hoogte, waarschijnlijk door een valwind.

“En boven de Waalhaven gekomen raakte het vliegtuig een mast van een daar gemeerd liggend schip hetgeen er weer de oorzaak van was, dat het vliegtuig scheef wegsloeg en met den kop en den rechtervleugel het water in schoot”

(Rotterdamsch Nieuwsblad, 25-07-1928)

De mast van het schip De Kolenmijn brak op negen meter hoogte af door de klap met het vliegtuig. De piloot probeerde de masten van andere schepen nog te ontwijken, maar hij raakte ook nog de staaldraden van De IJsselstroom, een ander schip, op tien meter hoogte.

Door de klap met de ijzerdraden brak een deel van de rechtervleugel af. De klap die het toestel kreeg door de botsing, zorgde ervoor dat het vliegtuig recht naar beneden vloog, de Waalhaven in.

“De cabine verdween bijna geheel onder water en de personen, waaronder enkele schippers, die van dit ontzettende schouwspel getuige waren uitten een schreeuw van schrik”

(Rotterdamsch Nieuwsblad, 25-07-1928)

(Het verhaal gaat verder onder deze advertentie)

Reddingsactie

Direct na de klap kwam het personeel op het het vliegveld in actie. Ook schippers op de schepen sprongen direct in het water. Schippers Pieters, die vrijwel meteen een klein bootje in het water had laten zakken, wist met geweld de cabine open te krijgen en haalde de eerste twee inzittenden uit het water. Twee andere vrouwen werden door twee andere schippers gered. De piloot kon zelf uit het toestel komen.

 In de zoektocht naar de vijfde passagier ging ook personeel van KLM te water. Het vijfde slachtoffer werd bewusteloos uit de verwoeste cabine naar boven gehaald. Een arts, die toevallig onderweg was naar het vliegveld, verleende eerste hulp. De vrouw is nog naar het ziekenhuis vervoerd, maar is alsnog aan haar verwondingen overleden.

De piloot hoefde niet naar het ziekenhuis. Hij is hevig geschrokken naar huis gebracht.

Nasleep

Volgens de aanwezigen had het dodental nog een stuk hoger kunnen uitvallen, als de redders niet zo snel ter plaatse waren geweest. De vier dames die het ongeluk hebben overleefd, hebben een hoofdwond of botbreuken, maar kunnen het wel navertellen.

Direct na het redden van de slachtoffers is een begin gemaakt met het bergen van het wrak. Nog voor het avonduur werd het toestel uit het water getakeld.

De rivierpolitie heeft het wrak in beslag genomen en later weer vrijgegeven aan de KLM. Volgens de autoriteiten was het toestel in orde, toen het begon aan de rondvlucht. De machine was nog nagekeken door mecaniciens en piloot Schott. De piloot staat bekend als een van de meest ervaren piloten van KLM. Hij vliegt al 13 jaar en won zelfs prijzen voor zijn vliegprestaties.

Zorgen

Inmiddels rijzen wel de zorgen over de veiligheid rondom vliegveld Waalhaven. Deze week werd al de 4200e vlucht van dit jaar genoteerd. Dat is een stuk meer dan het afgelopen jaar.

Het is niet voor het eerst dat er geklaagd wordt over de masten van de schepen die net buiten het vliegveldterrein liggen.

“Men weet, dat het aantal passagiersvluchten van Waalhaven uit buitengewoon groot is geworden … En de KLM kan zich gelukkig achten, dat er vóór het ongeluk van gisteren nog nooit iets bij de passagiersvluchten is gebeurd. Dat demonstreert wel de zorg, die de KLM er, gelijk aan al haar werk, aan besteedt. Haar valt dan ook zeker niets te verwijten. Slechts een noodlottige samenloop van omstandigheden heeft de gelukkige ontwikkeling van het vermaakvliegen onderbroken.”

(Het Vaderland, 25-07-1928)

Bronnen:

Rotterdamsch Nieuwsblad – 25-07-1928 – De val van de HNABR

Nieuwe Rotterdamsche Courant – 25-07-1928 – Gemengd Nieuws – Het vliegtuigongeluk

Het Vaderland – 25-07-1928 – Het vliegtuigongeval in de Waalhaven

Woorden en Daden – in de geschiedenis van de Rottedamse luchtvaart – Jan Willem de Wijn – pag. 94

Opsomming van de bekende ongevallen en incidenten in 1928 – H. Dekker – Link

Auteur: Dave Datema

Gepubliceerd op: 28-09-2019

Verhaalnummer: 132

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *